مقالک های شیردل خراسانی

از دفتر شعر تو کسی نیست نخوانده

مقالک های شیردل خراسانی

از دفتر شعر تو کسی نیست نخوانده

۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۷ ثبت شده است

سینمای کمونیسم

شیردل خراسانی | شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۰۱:۰۱ ق.ظ

سینمای کمونیسم


نقل است که «جوزف استالین» گفته بود : "اگر سینما در اختیارم بود ، دنیا را فتح میکردم"

این سخن کسی است که روسیه را از ژرفای ناتوانی اجتماعی اش به جایی رساند که تبدیل شد به یک قدرت علمی و نظامی و صنعتی و ادبی در جهان.

اما ایرادی که سیستم کمونیستی شوروی داشت این بود که نتوانست با رسانه جدید خودش را به جهان معرفی کند.

شوروی توانست از دوره لنین در زمینه شعر و ادبیات بسیار پیشرفت کند و رمان های زیبایی مانند «دل سگ» یا «دن آرام» یا «جنگ و صلح» را تولید کند که به زودی جایش را در همه جهان باز کرد.

ولی هیچگاه نتوانست از مدل رو به رشد سینما بهره ای ببرد.

چندین فیلم ساخته شد ولی سینمای شوروی جایی در سینمای جهان نیافت.

علتهای عمده فراوانی هم داشت که باید موشکافی شود ، ولی یکی از دلایلش این بود که شوروی نتوانست مدل بومی سینمای خودش را ارائه دهد.

برای اینکه منظورم واضح شود ، باید چند نمونه ارائه کنم:

مثلا هالیوود و سینمای آمریکا مدل اصلی سینمای جهان را تامین میکند ولی سینماهای دیگری هستند که با ارائه مدل بومی خودشان ، توانسته اند سینمای بومی خود را به جهانیان معرفی کنند.

مثلا سینمای هند یعنی بالیوود مدل  سینمای هندی را به جهان معرفی کرده است که عناصر اصلی آن عبارتند از : یکه قهرمانی ، آوازها و رقص های میان فیلم ، خالی بندی های گزاف ، پیروزی کامل عنصر خوب.

چند سینمای دیگر که توانسته است در جهان مدل سینمایی خاص خود را ارائه دهد عبارت اند از : سینمای ژاپن ، سینمای چین یا سینمای کره و سینمای ترکیه .

این چند مدل نشان دهنده آن است که این اندیشه وادادگان سینمای ایران اشتباه است که سینمای جهان را تنها در هالیوود و کن و اسکار میبینند و همین اندیشه باعث شده که در فضای فیلمسازی جهانی جایی نداشته باشیم و کارگردان های ما ناچارند برای دریافت جایزه های غربی به خود و ملت خویش و تاریخ خویش و نظام سیاسی خویش فحش بدهند تا بلکه بتوانند چند جایزه #نخل و #تمشک و تندیس دریافت کنند.

آیا به راستی ما نمی توانیم مدل خاص سینمای خودمان را ارائه کنیم؟ مدل «سینمای ایرانی»


هر ایرانی آزاداندیشی این سخن من را تایید خواهد کرد که حتی اگر ما بهترین فرهنگ و مؤلفه و ایده را داشته باشیم ، اما اگر در این کارزار جنگ رسانه ای سخن خود را نگوییم و از سخن خویش دفاع نکنیم ، محکوم به زوال هستیم
  • شیردل خراسانی

دین ستیزی در قالب جوک

شیردل خراسانی | شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۵۳ ق.ظ

با ورود شبکه های اجتماعی به زندگی ایرانیان ، شاهد نوعی دگردیسی آرام در تولیدات فرهنگی ایرانیان هستیم

این دگردیسی ها دو روی مثبت و منفی دارند.مانند چاقو که همه میدانند با آن میتوان دزدی و قتل انجام داد ولی سودهای چاقو آنقدر فراوان است که معمولا کسی به این دو خطر چاقو فکر نمیکند.

ولی اگر مراقب نباشیم ، همین دو خطر کم اهمیت، بسیار فراگیر می شود.


درباره شبکه های اجتماعی هم باید همین را گفت ؛ سودهایش بیشتر از زیان هایش است ولی اگر مراقبت نشود ، خطرهایش چنان فراگیر میشود که هیچ سودی از آن به دست نیاید.

در این سالها شاهدیم که مقوله طنز بسیار گسترده شده و در تلگرام و توئیتر و اینستاگرام تاربرگ ( پیج ) هایی را پدید آورده اند که هدفشان را طنز و جوک اعلام کرده اند.

جوک و طنز در ایران کهن ، هیچگاه هدف قائم به ذات نداشته و هیچکس برای جوک گفتن ، جوک نمی ساخته


بلکه هدف از طنز و جوک دو چیز بوده : گروهی برای انتقاد از نابسامانی ها و وضعیت روزگار طنز ساخته اند که مهمترین نماینده این گروه عبید زاکانی است.

اما گروه دوم هدفشان از طنز ، تنها تخریب افراد و یا اندیشه هاست.

از این دو گروه ، طنزهای گروه اول برجای مانده و طنزهای گروه دوم اکثرا از یادها رفته است.

طنزهای مجازی این روزها اکثرا از جنس گروه دوم است.

اولا بنده به منشاء این جوک ها بسیار مشکوکم ؛ به راستی کانال هایی که ناچارند برای جذب عضو ، روزانه صدها جوک و مطلب طنز به کانالشان بفرستند چه موقع فرصت پیدا میکنند که بنشینند و جوک بسازند؟

ثانیا بسیاری از همین تاربرگ های جوک ، بیشتر مطالبشان را از روی دست هم کپی میکنند و همین باعث میشود که منبع ساخت جوک پیدا نشود.

متاسفانه به تازگی این کانال ها ، جوک هایی میگذارند که بیشترشان حالت #شبهه_اندازی دارد و برخی هم مسلما #توهین به مقدسات دینی است.

میبینیم که در برخی جوک ها فرشتگان مورد تمسخر قرار میگیرند و در برخی دیگر ادب حضرت لقمان ، سخن گفتن حضرت سلیمان با جانوران ، گوسفند قربانی کردن حضرت ابراهیم ، زیبایی حضرت یوسف ، کشتی ساختن حضرت نوح و حتی حضرت آدم ابوالبشر را با جوک های سخیف به تمسخر میگیرند تا قداست این بزرگواران شکسته شود

و یا همانطور که در این عکس میبینید با زبان طنز به جنگ اعتقادات آمده اند.

مثلا جوک میسازند که اگر الکل رو رازی کشف کرد ، پس چطور اسلام 1400 سال پیش حرامش کرده؟

یا مثل همین جوک ، مقام بهشت و حورالعین را در حد یک کالای تبلیغاتی کاهش میدهند و هیچکس هم دقت نمی کند که اگر مثلا شرکت های تبلیغاتی ، برای تبلیغ جنسشان از زن استفاده میکنند ، به این معنی نیست که با خرید آن جنس ، آن زن هم نصیبشان میشود

ولی حوری های بهشتی ، اولا هرچند مونث هستند اما زن نیستند و ثانیا برای تبلیغ بهشت نیستند و بلکه خودشان پاداش نیکان هستند.

 

قسمت خوب ماجرا این است که این جوک ها یک خلاء بزرگ را به ما نشان داد و آن هم بی سوادی اکثریت مردم در کشور هست وگرنه اینگونه جوک های بی سر و ته ، هیچگاه حتی مجال مطرح شدن نمی یافتند.

اما بنده در پایان از دوستان باورمند خواهشمندم که از نشر اینگونه جوک های سخیف خودداری کنند که معصوم میفرماید : مُت الباطلَ بِتَرکِ ذِکره (باطل را با یاد نکردنش بمیران)

  • شیردل خراسانی

چرا نوستالوژی ها ( یادمانه ها ) برای ما جذاب هستند؟

شیردل خراسانی | شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۳۹ ق.ظ





عکسی که میبینید مربوط به گلگشت امروز من در یکی از کتابفروشی های پیرامون حرم امام رضا (علیه السلام) است.

با دیدن این صحنه و نیم نگاهی به این کتاب ها ، انگار به یک گودال زمان پرت شدم.

نزدیک ده سال است که مساله یادمانه ها ، بخشی از رسانه های ما را درنوردیده و اکنون جاپای مهمی در زندگی ما باز کرده است.

و جملاتی مانند #شما_یادتون_نمیاد و #نسل_سوخته و #اون_روزا و #اینا_رو_یادتونه؟ تبدیل به نماد هویت نوستالوژیکی شده اند. اما نکته جالب اینجاست که این یادمانه ها ویژه #دهه_شصت و #دهه_هفتاد است و در همین شبکه های اجتماعی هم میبینیم به دهه های پیش از این مانند دهه پنجاه و چهل توجهی نمیشود مگر اینکه همین دهه هفتادی ها بروند فیلم های این دوره را نگاه کنند و با #قیصر و #داش_آکل کیف کنند.

پدر خودم یک فرد دهه چهلی است و گاهی از آن دوران خاطراتی میگوید ولی هرگاه عکسی از آن دوران نشانش میدهم ، نگاهی ساده به آن می اندازد و بس.

مانند من نیست که از دیدن یک یادمانه دهه هفتادی ذوق کنم و چشمانم بدرخشد.

به راستی چه رازی در دهه شصت و دهه هفتاد هست که اینگونه همه را به ذوق زده میکند؟

 

گذشته از اینکه بخش مهمی از هویت ما را همین یادمانه های دهه های شصت و هفتاد پدید می آورد ، دهه هشتاد به دلیل گسترش پدیده های اجتماعی و گسترش نوع نگاههای مدنی و تفاوت یافتن نوع معماری و شهرسازی و هزاران مورد دیگر ، نقطه آغاز یک ایران نو است.

یعنی میخواهم بگویم شتاب یافتن دگرگونی رفتارها و اخلاقیات و نگاهها در دهه هشتاد و دهه نود چنان شدید بود که هرکس در دهه شصت یا هفتاد متولد شده باشد ، دچار نوعی دوزیستی میگردد.

مثلا دهه شصت اوج اجتماعی گرایی و دهه نود اوج فرد گرایی در میان خانواده های ایرانی است و یک ایرانی دهه شصتی ، در برابر این دوزیستی دچار بحران هویت میشود ، آن هم در سالهای با اهمیت تثبیت هویتش!!!

بنابراین جستجوی هویت در این نسل ، یک مساله عادی است.

برای درک بهتر این مساله ، خوب است نگاهی به دوفیلم #پرفروش سینما یعنی : سه گانه #اخراجی_ها و دوگانه #نهنگ_عنبر بیندازیم که هر دو فیلم بازگو کننده دو نگاه در دهه شصت است.

چیزی که در هر دو فیلم مردم را به خود جذب کرده ، همین مساله نوستالوژی ده شصتی است... #آیت_الله_خامنه_ای در خرداد امسال ، اشاره کردند که "دهه شصت یک دهه مظلوم است."

آری ؛ دهه ای که سرشار از مردم بود و اکنون سرشار از #سلبریتی و #لایک و #فالوور

درباره دهه شصت ، تحقیقات میدانی فراوانی کرده ام که به زودی منتشر خواهم کرد...

انشاءالله

  • شیردل خراسانی

استراتژی تبدیل زبان فارسی به زبان اول جهان در پنجاه سال

شیردل خراسانی | شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۳۶ ق.ظ

رهبری : پنجاه سال دیگر زبان فارسی باید زبان اول علمی جهان باشد

 

رهبر انقلاب از پیش از انقلاب کوشش فراوانی برای گسترش ادب و زبان فارسی میکرد و اکنون رویایی بزرگ در سر دارد.

 

ایشان در سال های پیش به این مساله اذعان کرد که در طول مدت رهبری اش بیشترین تلاش را برای گسترش زبان فارسی انجام داده است.

که البته این تلاش های گرانبها منجر به افزوده شدن شمار دوستداران ادب فارسی در جهان و گسترش فارسی زبانان شده است.

 

اما هر زبان برای گسترش علاقه مندانش نیاز به چهار مولفه دارد تا گسترش یابد

  • شیردل خراسانی