مقالک های شیردل خراسانی

از دفتر شعر تو کسی نیست نخوانده

مقالک های شیردل خراسانی

از دفتر شعر تو کسی نیست نخوانده

وزارت بیکارآفرینی

شیردل خراسانی | سه شنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۲:۲۰ ق.ظ

رئیس جمهور روحانی در روز 9اردیبهشت1397 ضمن انتقاد از روند آموزشی در ایران گفت: "جوانان باید حرفه بیاموزند و جذب بازار کار شوند ؛ دیگر آن دوره گذشته است که جوانان دیپلم و لیسانس و دکترا بگیرند و استخدام دولت شوند"



بنده از جمله کسانی هستم که به علت رویکردهای «لیبرال مدار» دولت «حسن روحانی» به شدت با وی مخالف هستم ولی با کلیات این سخن وی موافقم! هرچند که اطمینان ندارم که وی از این سخنان اراده حق داشته باشد!

نظام کنونی وزارت آموزش و پرورش بسیار نخبه کُش و فرساینده است و چه بسیار از هوشمندانی که در این ساز و کار باطلِ این وزارتخانه از دست میروند؛ ساز و کار های مزخرفی مثل رشته بندی ها و کنکور و حتی اطناب در دروس...

نمونه تاسفبار این است که حتی در کشورها توسعه یافته -که الگوی آموزش و پرورش به شمار میرود- دانش آموزان را بر حسب علایق به رشته های مختلف رهنمون میکنند و بیشتر نخبه ها به رشته های فنی و تکنیکی فرستاده میشوند در حالی که در ایران رشته های فنی برای دانش آموزان کم هوش گزیده میشود و در میان رشته های نظری انسان های کم هوش به رشته انسانی فرستاده میشوند و نخبگان علاقه مند به علوم انسانی یارای این را ندارند که حتی سخن پیوستن به این رشته را در خانواده مطرح کنند!

خب برای همین است که در کشور ما هیچ چیز سرجایش نیست!

نظام آموزشی ایران به تقلید از غرب بسیار طولانی طراحی شده در حالی که در سختگیرانه ترین نگاه ، یک دانش آموز میتواند در پانزده یا شانزده سالگی فارغ التحصیل شده و وارد بازار کار یا دانشگاه گردد!

یا اینکه چقدر مساله اخلاق و آموزش سبک زندگی و حتی آموزش تبدیل علم به کار به دانش آموزان آموخته میگردد؟ و هزاران مورد دیگر....

 اما چه میشود که بخش از بزرگی از زندگی دانش آموزان ایرانی در این نظام آموزشی به هدر میرود؟

تنها به دو دلیل و آن هم اینکه نظام آموزشی ایران ، وارداتی و کورکورانه است!

وگرنه در حالی که نظام های آموزشی جهان هر پنج سال یکبار مورد بازبینی قرار میگیرد ، تنها نمود اصلاحات در نظام آموزشی ایران تغییر کتب درسی و ادغام دوره های آموزشی است!

آقای روحانی و آقایان مسئول ؛ ترس اصلاح نظام آموزشی در حالی بر ما سایه افکنده است که تجربه ثابت کرده که اگر در آرامش اصلاحات را انجام ندهیم ، ناچار میشود در اوج استیصال و درماندگی دست به اصلاحات بزنید!

زمانی که در دهه هفتاد قرار بر این شد که دوره بعدظهری مدارس حذف شود و تنها دانش آموزان در صبح به مدرسه بروند ، بسیاری داد و فغان برداشتند که "این کار باعث افت تحصیلی دانش آموزان میگردد" اما زمان برعکس این سخن را نشان داد!

اصلاحات ترس ندارد و نباید گذاشت این «وزارت بیکار آفرینی» زندگی و آینده دیگران را نیز به یغما ببرد!



  • شیردل خراسانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی