مقالک های شیردل خراسانی

از دفتر شعر تو کسی نیست نخوانده

مقالک های شیردل خراسانی

از دفتر شعر تو کسی نیست نخوانده

بهانه باروت

شیردل خراسانی | سه شنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۲:۰۹ ق.ظ



پنجم نوامبر هر سال ، سلسله جشن هایی در انگلستان برگزار میشود که به «گای فاکس سوزان» شناخته میشود!

در این جشن ها قصد بر این بوده که علیه یکی از دشمنان پادشاهی انگلستان نفرت سازی شود اما همه این نقشه ها با یک فیلم سینمایی به هم ریخت و واژگون شد!

گای فاکس که سوژه اصلی این جشن هاست ، یک فرد انگلیسی است که به همراه گروهش به دلیل مسائل مذهبی میان فرقه ای مسیحیت دست به یک نقشه بزرگ برای کشتن پادشاه بریتانیا زد اما ناکام ماند!



انگلستان یک کشور کاتولیک بود که پس ظهور مذهب پروتستان شمار زیادی به این مذهب گرویدند و سران کاتولیک دست به کشتار و آزار پروتستان ها زدند ولی پس از به پادشاهی رسیدن ملکه الیزابت قدرت به دست پروتستان ها افتاد و این بار کاتولیک ها مورد آزار و اذیت قرار گرفتند تا جایی که بسیاری از کاتولیک های شهیر مثل « ویلیام شکسپیر » دست به «تقیه» زدند!

پس از ملکه الیزابت ، پادشاهی به «شاه جیمز یکم» رسید و کشتار و آزار کاتولیک ها شدت گرفت و بسیاری از بزرگان کاتولیک به فکر مقابله با شاهِ پروتستان افتادند و برای همین با گای فاکس که سربازِ کاتولیک گریخته از ارتش انگلستان بود ، در بروکسل دیدار نمودند و نقشه از میان برداشتن  شاه جیمز را مطرح کردند!



آنها به انگلستان برگشته و پس از اجاره کردن زیر زمینی که تا زیر کاخ پارلمان کشیده بود ، در آن سی و شش بشکه باروت جاسازی کردند تا در روز گشایش پارلمان(پنجم نوامبر)با انفجار باروت ، شاه جیمز و همه اشراف پروتستان را بکشند و قدرت دوباره به کاتولیک ها بازگردد.

اما دو روز پیش از گشایش پارلمان قضیه لو رفت و گای فاکس و همفکرانش دستگیر و به اعدام محکوم شدند!

از آن پس تا کنون بیش از چهارصد سال است که هر ساله این مراسم با شکوهِ فراوان برگزار میشود ولی این روند را یک فیلم سینمایی وارونه کرد و به فضای «ضدقهرمانی» گای فاکس پایان داد!



فیلم "وی فور وَندِتا" یا "الف مثل انتقام" که در سال2005اکران شد ، به گای فاکس چهره یک انقلابی قهرمان داد که علیه ستم و اختناق جنگیده و این پادسازی ها تا جایی پیش رفت که پس از چندی مرسوم شد در تظاهرات های ضد دولتی در جهان،بسیاری از معترضین از صورتک گای فاکس استفاده کنند و همچنین نظرسنجی یک نشریه انگلیسی نشان داد که در سال2015گای فاکس در میان فهرست صدنفره محبوب ترین های انگلیس، مقام دوم را کسب کرد!



داستان نفرت و محبوبیت گای فاکس نشان داد که میزان تاثیر رسانه ها بر مدیریت حب و بغض افراد چگونه است!

پس بهتر است بگوییم "جنگ نرم چیزی نیست جز مدیریت حب و بغض"



  • شیردل خراسانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی